טאלין בית חב"ד

מרכז טאלין מציע מרחב לקהילה היהודית עם בית כנסת, בית ספר, מרכז קהילתי, בית חב"ד, מסעדה כשרה ועוד. חופשה כשרה לדתיים בטאלין זה מצוין!

אסטוניה, שקיבלה עצמאות מהשלטון הסובייטי לפני 16 שנים, זה עתה פרצה קרקע בבית הכנסת החדש הראשון שלה מאז תום מלחמת העולם השנייה. לאחרונה נחגג פתיחתו מחדש של המקדש לשעבר, שנהרס במהלך מלחמת העולם השנייה, וכעת מעטרים חומות חדשות ונוצצות, המעוצבות על פי החומות המפורסמות של העיר העתיקה בירושלים. לצד המקדש הראשי, נמצאים בו מספר כנסיות קטנות יותר, מרכז קהילתי קטן ובית ספר לילדים.

רק לפני עשרות שנים הייתה אסטוניה המדינה היחידה באירופה ללא בית כנסת והייתה בשליטת גרמניה הנאצית, שהכריזה שכל היהודים נקיים מיהודים כפופים למגבלות הקפדניות ביותר על חופש הביטוי והדת שלהם. לאחר המלחמה, המשטר הקומוניסטי אסר בהחלט על הניצולים החוזרים לבנות מחדש את הקהילה היהודית. בקמפוס JCC נמצא גם בית הכנסת הראשון שנבנה בתקופה שלאחר המלחמה באסטוניה, אך בית כנסת זה נהרס במהלך מלחמת העולם השנייה. אולם מאז נפילת הקומוניזם הקהילה היהודית באסטוניה ראתה עלייה ניכרת בחברותה ובהשתתפותה בקהילה. הקהילה היהודית באסטוניה פועלת כאמור לעיל – הארגונים והחברות שהוזכרו לעיל פועלים על פי רצונם. באסטוניה יש למעלה מ -1,000 חברי JCC, כולל למעלה ממאה רבנים, רבנים ותלמידי רבנות. התוכניות מבוצעות ומעובדות במתחם עמוס בצפיפות הכולל גם ספרייה, חנות ספרים, גלריה לאמנות ומוזיאון, כמו גם בית ספר לילדים ומבוגרים.

בית חב"ד אסטוניה:

הרב שמואל קוט, רבה הראשי ושליח חב"ד במדינת אסטוניה.
כתובת: 16 Karu Street
טלפון: 372-662-3050
אימייל: office@ejc.ee

בית כנסת:

כתובת: Karu 16 10120 Tallinn
טלפון: +372-662-6102
אימייל: office@ejc.ee

מלונות מומלצים באיזור בית חב"ד / בית הכנסת בטאלין –

הביקורים בטאלין היהודית מתחילים במרכז הקהילה היהודית באסטוניה, הממוקם בלב העיר, רק כמה רחובות מבית הכנסת של הלסינקי. המבקרים מוזמנים להתפלל ולבקר בבית הכנסת ההוא בהלסינקי בן ה -105, שמועטר בכיפה ביזנטית. בית כנסת חדש ל -180 איש, שיכול להכיל עד 180 איש באזור השירות הראשי שלו, נבנה בעזרת קרן משפחת רוהר האמריקאית.

אנשים אולי לא מעכלים את מותג היהדות חב"ד-ליובאוויטש, אומרים ראשי הקהילה, אבל הם סקרנים לגבי זהותם היהודית. יהודים רבים שהיו מנותקים מהמורשת היהודית שלהם חזרו להזדהות כיהודים ולהביע שהם מרגישים כעת "יהודים". רבים רואים בהקמת פרויקט זה צעד חשוב בכיוון הנכון לעתיד עיריית טאלין והעיר.

מציאת אוכל כשר בבוקרשט נראית קשה כמו בבלגרד, אך לפחות יש בית חב"ד שמציע ארוחות ועוזר בחיפוש אחר מוצרים כשרים. מסעדות ומאפיות כשרות אינן כשרות, כמו בבלגרד, וכמובן שאין בית כשר בברטיסלבה, שהוא (למרבה המזל) האופציה העיקרית לאוכל כשר בסלובקיה. אוכל ישראלי, ניסיתי כשרות על אוכל ישראלי מקומי ואין בתים כשרים שמציעים ארוחות כשרות, אם כי יש לפחות מספר בתי קפה ומסעדות כשרים בעיר, כמו גם חנויות מכולת כשרות.

בית אלבן הוא המרכז הקהילתי היהודי הראשון במימון פרטי בסלובקיה, אמר הרב יהודה טייכטל, מנהל המרכז. במרכז החדש, שאליו מועמד האדריכל סרגיי צ'ובאן לפרס, מוצג בית כנסת, כיתות לימוד ומתקני כשרות. היהודים המקומיים מאמינים כי הם משמשים לא רק לפעילויות בחב"ד-ליובאוויטש, אלא גם לבניית בית חדש עבור היהודים הקשובים שהם יכולים לבקר בהם, כמו גם עבור קבוצות דתיות אחרות. – שלא כמו לטביה וליטא, לאסטוניה מעולם לא הייתה תנועה חסידית, אמר ל- JTA, אך סאקס הצביע על השיעור הגבוה של הנישואים המעורבים במדינה. בעוד כמה עשרות שנים "לא יהיו לאסטוניה יהודים כמעט, וגם אם יש אנשים שיחלקו את חייהם בין טאלין לישראל", אין הרבה מקום אחר שיכול לחפש מרעה ירוקה יותר. "

בשנות השבעים, יהודים הגיעו גם לאסטוניה דרך ישראל וארצות הברית. האוכלוסייה היהודית התרחבה עם הזמן עד כדי בניית בתי תפילה ובתי קברות, אך רבים עדיין הטילו ספק בעתיד החיים הדתיים היהודיים. באסטוניה. בשנת 1970 נפתח בית הכנסת חב"ד – ליובאוויטש, אחד מבתי הכנסת הראשונים מסוגו במדינה, שהתקבלה בקהילה רבה בקהילה.

בשנת 1934 התגוררה בטאלין 2,203 יהודים, וברטיסלבה, אז בירת סלובקיה, גרו 4,381 יהודים. עם זאת, היישוב היהודי באסטוניה מעולם לא עלה על ידי אוכלוסיית עיר אחרת במדינה, שלא לדבר על עיר גדולה כמו טאלינה. שנות ה -30 של המאה העשרים הייתה ברטסלבאס עיר המסחר והמסחר בסלובקיה, אך התגוררו בה 450,000 תושבים בלבד. של האדם, שמראה ד שהוא תושב ברית המועצות ולא במדינה אחרת.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בטאלין מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על טאלין!

דילוג לתוכן